20 Mart 2012 Salı


Spor Sektörünü Doğru Analiz Etmek
Günümüz şartlarında kulüplerimizi ayakta tutmak ve yarınlara taşımak tüm idarecilerin ortak gayesi. Ancak bu hedefe ulaşmaya çabalarken çoğu zaman sporun özellikleri gözden kaçırılıyor. Günümüzde en önemli küresel sektörlerden biri haline gelen spor, birçok yönüyle diğer sektörlerden farklılaşmaktadır. Sporun bu özelliklerini bilmeden, pazarlamanın gereksinimlerini yerine getirmek mümkün değildir. Kulübünüzde müşterilere, başka bir deyişle halihazırdaki üyelerinize sunduğunuz veya potansiyel üyelerinize sunmayı planladığınız öğeleri, birer spor ürünü olarak nitelendirebiliriz. Bu noktada spor ürününü, mal veya hizmet olarak ikiye ayırmak gerekir. Ancak spor sektöründe söz konusu olan ürün, çoğu zaman hizmettir. Öte yandan bu hizmetle bağlantılı olarak birçok mal da tüketiciye sunulur. Örneğin, üyenizin satın aldığı bir özel tenis dersi, hizmet niteliği taşıyan bir spor ürünüdür. Ancak bu ürün kendi içinde, tesisinizde satılan yiyecek - içecek, otopark, kort, derste kullanılan toplar gibi ürünün kalitesine doğrudan etki eden “malları” barındırır. Spora haiz özelliklere kısaca değinelim. Bu özelliklere değinirken kulübünüzde sunulması muhtemel en temel spor ürününü, örnek olarak alalım: “Özel tenis dersi”.
Spor ürünleri çoğunlukla türdeş olmayan faaliyetlerdir. Üyenizin alacağı bir özel tenis dersinin kalitesi, hizmeti veren kişiye, üyenizin ihtiyaç ve taleplerine, dersin verildiği korta, oynanan toplara ve hatta sizin kontrolünüzde olmayan hava durumuna kadar çeşitli öğelerden etkilenerek farklılık gösterir. Bu öğelerin çoğu, sizin kontrolünüzdedir. Bu noktada dikkat edilmesi gereken, esas ürün olan özel tenis dersini meydana getiren alt öğelerdir. Müşteri memnuniyetinin sağlanması, dersi veren eğitmenden, derste kullanılan topa kadar tüm alt öğelerin özenle seçilmesini gerektirir. 
Spor hizmetleri depolanamazlar ve üretildikleri anda tüketilirler. Bu yüzden bazı risklere açıktırlar. Örneğimiz üzerinden devam edersek, bir tenis dersini, bir mal gibi önceden üretip saklamamız mümkün değildir. Ancak, ürünü meydana getiren alt öğelerin önceden hazır olması gerekir. Örneğin dersin verileceği kortun, tenis oynamaya hazır hale getirilmesi. Üretimle tüketimin aynı anda gerçekleşmesi, hizmet sektöründeki öngörülemez riskleri de beraberinde getirir. Tüm gereksinimlerin karşılandığı bir ortamda hava şartlarının ani değişikliği, hizmetin sunulamamasına neden olabilir. Bu noktada hizmeti sunan kişinin tutumu ve devreye sokulabilecek alternatif hizmetler büyük önem taşır. Örneğin iptal olan dersin yerine, tesiste teknolojik öğelerle desteklenen bir teorik ders, sunulması planlanmış ancak sunulamamış hizmete alternatif teşkil edebilir.      
Müşteri Anahtardır!
Kulübünüzde sunacağınız hizmetlerin içeriğini ne kadar zenginleştirseniz zenginleştirin ya da hizmet kalitenizi ne kadar arttırsanız arttırın, eğer müşterinizin ihtiyaç ve taleplerine uygun hizmeti sunmuyorsanız, memnuniyetsizliğin gerçekleşmesi kaçınılmazdır. Pazarlamada başarının anahtarı, müşteridir. Bu nedenle müşteriye sunacağınız ürünün içeriğini belirlerken, müşterinizin ne istediğini tam olarak anlamalısınız. Kulübünüze yeni üye olmuş bir müşterinizin özel tenis dersi almak istediğini varsayalım. Birçok kulüpte olduğu gibi kulübünüzde de, bu hizmeti sunabilecek birden fazla eğitmeniniz var. Müşterinizin talebi yalnızca hoşça vakit geçirmek ve sağlık için spor yapmak olabilir. Bu gibi bir durumda, üyenizin karşısına performans sporcularını eğiten bir eğitmen çıktığında, kendisine her ne kadar üst düzey bir tenis eğitimi sunulsa da, oyunun ritminden veya eğitmenin sert mizacından ötürü memnun kalmayabilir. Bu yüzden siz siz olun, daima karşınızdaki müşterinize kulak verin…   

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder