Spor Sektörünü Doğru Analiz Etmek
Günümüz şartlarında
kulüplerimizi ayakta tutmak ve yarınlara taşımak tüm idarecilerin ortak gayesi.
Ancak bu hedefe ulaşmaya çabalarken çoğu zaman sporun özellikleri gözden kaçırılıyor.
Günümüzde en önemli küresel sektörlerden biri haline gelen spor, birçok yönüyle
diğer sektörlerden farklılaşmaktadır. Sporun bu özelliklerini bilmeden,
pazarlamanın gereksinimlerini yerine getirmek mümkün değildir. Kulübünüzde müşterilere,
başka bir deyişle halihazırdaki üyelerinize sunduğunuz veya potansiyel üyelerinize
sunmayı planladığınız öğeleri, birer spor ürünü olarak nitelendirebiliriz. Bu
noktada spor ürününü, mal veya hizmet olarak ikiye ayırmak gerekir. Ancak spor
sektöründe söz konusu olan ürün, çoğu zaman hizmettir. Öte yandan bu hizmetle
bağlantılı olarak birçok mal da tüketiciye sunulur. Örneğin, üyenizin satın
aldığı bir özel tenis dersi, hizmet niteliği taşıyan bir spor ürünüdür. Ancak
bu ürün kendi içinde, tesisinizde satılan yiyecek - içecek, otopark, kort,
derste kullanılan toplar gibi ürünün kalitesine doğrudan etki eden “malları”
barındırır. Spora haiz özelliklere kısaca değinelim. Bu özelliklere değinirken
kulübünüzde sunulması muhtemel en temel spor ürününü, örnek olarak alalım: “Özel
tenis dersi”.
Spor ürünleri çoğunlukla
türdeş olmayan faaliyetlerdir. Üyenizin alacağı bir özel tenis dersinin
kalitesi, hizmeti veren kişiye, üyenizin ihtiyaç ve taleplerine, dersin
verildiği korta, oynanan toplara ve hatta sizin kontrolünüzde olmayan hava
durumuna kadar çeşitli öğelerden etkilenerek farklılık gösterir. Bu öğelerin çoğu,
sizin kontrolünüzdedir. Bu noktada dikkat edilmesi gereken, esas ürün olan özel
tenis dersini meydana getiren alt öğelerdir. Müşteri memnuniyetinin sağlanması,
dersi veren eğitmenden, derste kullanılan topa kadar tüm alt öğelerin özenle
seçilmesini gerektirir.
Spor hizmetleri
depolanamazlar ve üretildikleri anda tüketilirler. Bu yüzden bazı risklere
açıktırlar. Örneğimiz üzerinden devam edersek, bir tenis dersini, bir mal gibi
önceden üretip saklamamız mümkün değildir. Ancak, ürünü meydana getiren alt
öğelerin önceden hazır olması gerekir. Örneğin dersin verileceği kortun, tenis
oynamaya hazır hale getirilmesi. Üretimle tüketimin aynı anda gerçekleşmesi,
hizmet sektöründeki öngörülemez riskleri de beraberinde getirir. Tüm
gereksinimlerin karşılandığı bir ortamda hava şartlarının ani değişikliği,
hizmetin sunulamamasına neden olabilir. Bu noktada hizmeti sunan kişinin tutumu
ve devreye sokulabilecek alternatif hizmetler büyük önem taşır. Örneğin iptal
olan dersin yerine, tesiste teknolojik öğelerle desteklenen bir teorik ders,
sunulması planlanmış ancak sunulamamış hizmete alternatif teşkil edebilir.
Müşteri Anahtardır!
Kulübünüzde sunacağınız
hizmetlerin içeriğini ne kadar zenginleştirseniz zenginleştirin ya da hizmet
kalitenizi ne kadar arttırsanız arttırın, eğer müşterinizin ihtiyaç ve
taleplerine uygun hizmeti sunmuyorsanız, memnuniyetsizliğin gerçekleşmesi
kaçınılmazdır. Pazarlamada başarının anahtarı, müşteridir. Bu nedenle müşteriye
sunacağınız ürünün içeriğini belirlerken, müşterinizin ne istediğini tam olarak
anlamalısınız. Kulübünüze yeni üye olmuş bir müşterinizin özel tenis dersi
almak istediğini varsayalım. Birçok kulüpte olduğu gibi kulübünüzde de, bu
hizmeti sunabilecek birden fazla eğitmeniniz var. Müşterinizin talebi yalnızca
hoşça vakit geçirmek ve sağlık için spor yapmak olabilir. Bu gibi bir durumda, üyenizin
karşısına performans sporcularını eğiten bir eğitmen çıktığında, kendisine her
ne kadar üst düzey bir tenis eğitimi sunulsa da, oyunun ritminden veya
eğitmenin sert mizacından ötürü memnun kalmayabilir. Bu yüzden siz siz olun,
daima karşınızdaki müşterinize kulak verin…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder